Compensation for damage or theft

Wij bieden deze vergoeding aan in samenwerking met het Nationaal Hulp Fonds. Hieronder staat wanneer je in aanmerking komt voor de vergoeding.

Ervaringen met het fonds

Bianca: ‘Superchill om het fonds achter de hand te hebben’

Bianca kreeg in totaal € 1403,- vergoed van het fonds bij schade.

Onze huishoudelijke hulp werkte al een tijdje bij ons. Hij was wel wat onvoorspelbaar in wat hij wel en niet deed, maar we waren best tevreden. Op een gegeven moment was hij in de badkamer bezig en kwam naar me toe en zei: ‘Bianca, moet je kijken wat er met de kraan is gebeurd!’ Ik snel naar de badkamer. En ik zie dat hij met een schuurspons mijn met messing gecoate kraan heeft ‘schoongemaakt’. Het is een dure kraan en ik had hem vooraf een goede schoonmaakinstructie gegeven: ‘Niet met agressief schoonmaakmiddel, alleen even afnemen met een doek en dan met een zachte doek droogwrijven’. Helaas, had hij dat niet onthouden. En mijn mooie kraan was helemaal kapot.

Contact met het fonds
Ik heb een foto van de kraan gemaakt en de leverancier gevraagd of dit nog te herstellen was. Het antwoord was duidelijk en kort: ‘Nee, niets meer aan te doen’. Dat was flink balen. Ik heb toen een e-mail gestuurd naar ikzoekhuishoudelijke hulp en gevraagd of we gebruik konden maken van het fonds bij schade. En dat kon! Superchill dat fonds! Ik heb de foto van de kraan gemaild en de oorspronkelijke factuur. Omdat de kraan al iets ouder was, kreeg ik 70% van het aankoopbedrag vergoed. Helemaal fantastisch. Ik heb direct een nieuwe kraan gekocht.

De relatie met de hulp was nu wel een beetje verstoord, dus ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe hulp. Ik heb haar heel goed en duidelijk uitgelegd hoe ze de kraan moest schoonmaken. Maar helaas, ook nu ging het mis. Deze hulp ging met de antikalk in de badkamer aan de slag en toen heeft ze per ongeluk ook de nieuwe kraan hiermee ingespoten. Pas een paar minuten later kwam ze erachter wat ze had gedaan. Helaas was het toe al te laat. De coating van de kraan was al helemaal uitgebeten. Gelijk weer een foto en de nieuwe factuur naar ikzoekeenhuishoudelijke hulp gestuurd. En ik kreeg, zonder vragen, 100% van het aankoopbedrag binnen enkele dagen op mijn rekening.

Pfff, dat was fijn! In totaal heb ik € 1.403,- euro uitbetaald gekregen van het fonds. Ik moet er niet aan denken als ik dat zelf had moeten betalen. Fantastisch dat het fonds er is.

Het contact met het fonds is fijn
Het contact met het fonds verloopt ook heel fijn en soepel. Ze doen totaal niet moeilijk over uitbetaling. Zelfs niet als het over zulke grote bedragen gaat. Het fonds geeft het abonnement echt toegevoegde waarde. Alleen dát is al de maandelijkse betaling waard!

Ik heb inmiddels weer een nieuwe schoonmaakhulp. En de kraan is nog helemaal intact! Ik ben superblij met het abonnement én met het fonds. Het fonds en het feit dat ik makkelijk kan wisselen van schoonmaakhulp geeft echt meerwaarde aan het abonnement bij ikzoekhuishoudelijke hulp.

Bianca

Tessa: ‘Ik was verbaasd dat dat zo kon! Binnen een dag stond die € 100 op mijn rekening.’

Tessa kreeg haar eigen risico van € 100,- door het fonds vergoed.

Ik had al een tijdje een hulp via de Witte Werkster. Als mijn hulp de bijkeuken gaat dweilen, zet ze mijn schoenen en steunzolen altijd buiten. Ook op die bewuste dag deed ze dat. Het zonnetje scheen, dus dat kon prima. Maar plotseling sloeg het weer om en ging het heel hard regenen. Tegen de tijd dat de hulp dat doorhad, was het al te laat. Alles was natgeregend. De Birkenstocks waren nog te redden, maar alle andere schoenen met steunzolen, de inlays en de hakverhoging van de Birkenstocks helaas niet. Het kurk was door de regen zo hard geworden dat je er niet meer op kon lopen.

Mijn eigen verzekering heeft alles vergoed, maar ik moest wel mijn eigen risico van € 100,- betalen. En dat is voor mij heel veel geld. Ik heb daarom contact opgenomen met de Witte Werkster en zij vertelden me over het fonds. De afhandeling door het fonds was echt superfijn. Ik was en ben nog steeds verbaasd dat het zo makkelijk ging. Binnen een dag stond die € 100 op mijn rekening! Tessa

Tessa

Hoe zit het met eventuele schade?

De schoonmaakster maakt schade

Als de hulp schade veroorzaakt, dan is dit meestal niet verzekerd op de particuliere aansprakelijkheidsverzekering van de hulp. Wettelijk uitgangspunt is dat jijzelf het risico draagt van schade veroorzaakt door jouw “medewerker”. Of de door jou geleden schade wordt vergoed, hangt af van de voorwaarden van jouw eigen verzekeringen. Bij de meest uitgebreide inboedelverzekeringen is dit type schade vaak wel meeverzekerd, maar je moet dat zelf checken.

Nationaal Hulp Fonds

Een uniek onderdeel van ons abonnement is dat je voor de door de hulp veroorzaakte schade aanspraak kunt maken op een vergoeding. Niet door ons, maar door het Nationaal Hulp Fonds (“NHF”), dat ons heeft gemachtigd om, als jij een abonnement bij ons afsluit, namens NHF deze aanvullende service aan jou ter beschikking te stellen. Het unieke aan deze service is dat ook in geval diefstal een beroep op het fonds mogelijk is.

Wat je moet weten

  • NHF is een aparte onderneming en staat los van Hulp In Huis.

  • NHF is formeel geen verzekeraar, maar een vangnet voor de opvang van kosten die niet door jouw inboedelverzekeraar vergoed worden of het vergoeden van het eigen risico.

  • Als er sprake is van schade of diefstal moet je je wenden tot NHF. Niet Hulp In Huis, maar NHF is dan dus jouw contractspartij. Hulp in Huis is op geen enkele wijze betrokken bij claims en claimafhandeling.

  • De overeenkomst die als gevolg van het met ons afgesloten abonnement tussen jou en NHF ontstaat is een “aanvullende overeenkomst” als bedoeld in art 6: 230g onder letter l. van het Burgerlijk Wetboek: een overeenkomst waarbij een consument zaken of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte, en deze zaken of diensten door de handelaar worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde partij en de handelaar. Eindigt het met ons afgesloten abonnement, dan eindigt automatisch ook deze aanvullende overeenkomst. Maak je gebruik van jouw wettelijke bedenktijd in met betrekking tot het abonnement dan heeft die gebruikmaking automatisch ook betrekking op deze aanvullende overeenkomst.

Reglement Nationaal Hulp Fonds (NHF)
Wanneer komt een schade die veroorzaakt is door een hulp voor vergoeding in aanmerking?
Onderstaand de spelregels:

  1. Je kunt alleen een verzoek indienen als je diensten hebt afgenomen bij Hulp in Huis.
  2. NHF is een zelfstandig opererend fonds en zal de schadeverzoeken onafhankelijk behandelen. Het betreft geen verzekering. Het is een vangnet voor kosten die niet door de verzekeraar van jouw inboedel vergoed worden of het vergoeden van het eigen risico. Het is een extra service.
  3. Je kunt een verzoek indienen bij het NHF als de hulp een schade heeft veroorzaakt bij jou in huis tijdens het schoonmaken, en deze niet of gedeeltelijk wordt vergoed door jouw verzekeraar.
  4. Je dient jouw schadeclaim in eerste instantie in op jouw eigen (inboedel)verzekering.
    De reden hiervoor is dat jouw eigen (inboedel) verzekering uitkeert op basis van de nieuwwaarde regeling*. NHF zal een vergoeding doen op basis van de dagwaarde.
  5. Wordt de schade afgewezen of heb je een eigen risico, dan kun je een verzoek indienen bij NHF. Bij het indienen graag de correspondentie van verzekeraar bijsluiten waaruit de afwijzing blijkt of het eigen risico. 
  6. Het verzoek kan via de site ingediend worden. Beide partijen, jij en de hulp zullen het verzoek tot vergoeding dienen te bevestigen en zullen als NHF daarom vraagt nadere informatie moeten verstrekken.
  7. Als er sprake is van diefstal van jouw eigendommen uit jouw huis door de hulp zal je daar aangifte van moeten doen bij de politie en moet je deze aangifte meesturen. Bij diefstal zal nooit meer door het NHF worden uitgekeerd dan € 1.000,- per voorval en € 2.000,- per jaar. Diefstal van contanten en/of opname met gestolen bankpassen komen niet in aanmerking voor vergoeding.
  8. Letselschade komt niet in aanmerking voor vergoeding. Ook mobiele apparatuur (telefoons, tablets, smartwatches, enz.) en sieraden zijn uitgesloten van vergoeding. 
  9. De maximale uitkering bedraagt € 2.500,- per voorval. En maximaal € 5.000,- per klant per jaar. Uitgesloten van vergoeding zijn telefoons, mobiele apparatuur (telefoons, tablets, smartwatches, enz.) en sieraden. 
  10. Indien het fonds geen of onvoldoende middelen heeft kan het zijn dat jouw verzoek later uitgekeerd gaat worden. De vergoeding is niet afdwingbaar. 
  11. Het fonds kan op verzoek een vergoeding uitkeren, maar is daar niet toe verplicht.
  12. Waren de spullen minder waard dan 40% van de nieuwwaarde? Jij krijgt de dagwaarde. Dat is het bedrag dat jouw spullen vlak voor de schade waard waren, of de reparatiekosten. Als de waarde lager is wordt de dagwaarde uitgekeerd. De afschrijvingslijst is op te vragen bij NHF.

    Gegevens NHF

    Nationaal Hulp Fonds B.V.

    Schonenvaardersstraat 1

    7418CC Deventer

    KvK-nummer 77502388

    info@nationaal-hulpfonds.nl